måndag 30 november 2009

Touch the Dark (bok 1) - Karen Chance

Touch the Dark är den första boken i serien om Cassie Palmer, skriven av Karen Chance.

Cassandra Palmer can see the future and communicate with spirits-talents that make her attractive to the dead and the undead. The ghosts of the dead aren't usually dangerous; they just like to talk...a lot. The undead are another matter.Like any sensible girl, Cassie tries to avoid vampires. But when the bloodsucking Mafioso she escaped three years ago finds Cassie again with vengeance on his mind, she's forced to turn to the vampire Senate for protection. The undead senators won't help her for nothing, and Cassie finds herself working with one of their most powerful members, a dangerously seductive master vampire-and the price he demands may be more than Cassie is willing to pay...
(Karen Chance)

Det som började som en vanlig arbetsdag för Cassandra (Cassie) Palmer får en snabb vändning när hon får en dödsannons skickad till sig. Dödsfallet som det står om i annonsen har inte inträffat ännu, utan uppges ske senare samma dag. Personen som enligt annonsen kommer att dö är ingen mindre än Cassie själv! Cassie misstänker att det är vampyr maffioson Tony som ligger bakom dödshotet. Hon har sedan länge hållit sig gömd för honom, men nu har han alltså hittat henne. Ska hon fly eller stanna och kämpa mot honom? Hon erbjuds hjälp av vampyr senaten, men frågan är om hon är beredd att betala priset för detta.

Cassie är clairvoiant och kan se in i framtiden. Hon kan också kommunicera med spöken. Två förmågor som är både på gott och ont. I boken får vi stifta bekanskap med spöken, vampyrer och en massa andra olika övernaturliga väsen.

Jag har lite blandade känslor kring den här boken. Det är stundtals ganska högt tempo, medan andra delar känns som det var mycket prat. Jag lyssnade till den här boken som ljudbok och jag måste erkänna att jag ibland hade lite svårt att hänga med i handlingen. Det introduceras många nya personer hela tiden, Cassie hamnar i olika besvärliga situationer som hon ska försöka ta sig ur och samtidigt sker det en hel del resande i tiden. Jag märkte att jag fick lov att stanna upp emellanåt för att försöka få klart för mig var i tiden historien befann sig. Med andra ord tycker jag att boken kändes lite rörig i bland. Det kan kanske till viss del bero på att jag lyssnade på boken i stället för att läsa på egen hand.

Men med det sagt så kände jag ändå att jag gillade boken och att flera av karaktärerna kändes spännande. Stundtals var det svårt att sluta lyssna och Cassies relation med vampyren Mircea följer jag med största intresse. Uppläsaren av boken, Cynthia Holloway var riktigt, riktigt bra att lyssna till, så jag kommer fortsätta att lyssna på ljudböcker av just den här serien. Det får bli mitt tidsfördriv när jag åker bil eller är ute och promenerar.

Länk till boken Touch the Dark hos:
Bokus
Adlibris

Ljudbok hos:
Bokus
Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails

The Vampire Diaries