måndag 9 november 2009

Succubus Blues (bok 1) - Richelle Mead

Succubus Blues är den första boken i serien om Georgina Kincaid. (I serien finns än så länge fyra titlar).

Georgina lever ett utåt sett ganska vanligt liv, hon bor i en lägenhet tillsammans med sin katt och jobbar som ställföreträdande butikschef på en bokhandel. Men Georgina är allt annat än en vanlig tjej. Hon ingick en gång i tiden ett kontrakt med en demon, där hon sålde sin själ i utbyte mot att vissa av hennes problem skulle ordnas upp. Georgina blev en succubus och har sedan dess kontinuerligt fått betala av sin skuld genom att förföra män och på så sätt stjäla deras livskraft.

Det finns vissa fördelar med att vara succubus, tex är hon odödlig och kan också med lite viljekraft på ett ögonblick förändra hela sitt utseende, vilket såklart underlättar jobbet med att locka till sig män. Nackdelen är att hon inte kan ha en vanlig kärleksrelation. Hon kan inte ens kyssa en man hon har känslor för utan att det får ödesdigra effekter på mannens livslängd.

På sin fritid går hon ut med sina vänner (som förutom några vampyrer och demoner också består av en ängel), och så läser böcker. Hennes favoritförfattare heter Seth Mortensen och hon är besatt av hans böcker, så till den grad att hon måste begränsa sitt läsande till ett visst antal sidor om dagen för att hon ska kunna njuta så länge som möjligt av en nyutkommen bok. Så döm om hennes förtjusning när det visar sig att han ska komma och signera böcker i bokhandeln där hon arbetar.

Succubus Blues är mysig läsning. Jag gillar miljön med en bokhandel kombinerat med ett litet café, kaffedoften sprider sig nästan in i mitt vardagsrum när jag läser. Georgina är en tjej som man tycker om, även om man kan fundera lite kring hur hon en gång i tiden kunde fatta ett så dumt beslut som att sälja sin själ. Insåg hon inte konsekvenserna? Tempot är inte så högt, till skillnad från tex böckerna om Anita Blake (av Laurell K. Hamilton), så är man ute efter en serie fylld av spänning och action, så kanske man blir lite besviken.

För egen del tycker jag att det här är en serie som biter sig fast ju mer jag lär känna karaktärerna. Jag var faktiskt inte helt såld när jag hade läst den första, men dom följande tre böckerna läste jag sedan ut i en rasande fart och nu väntar jag otåligt på att den femte ska släppas. Utan att avslöja förmycket av handlingen i Succubus Blues, kan jag berätta att den kretsar kring mystiska dödsfall, kärleksrelationer och endel sex.

I serien om Georgina Kincaid finns följande titlar utgivna;

1. Succubus Blues
2. Succubus Nights (boken heter Succubus on Top i USA)
3. Succubus Dreams
4. Succubus Heat
I mars 2010 släpps bok nr. 5; Succubus Shadows,

Författarens hemsida hittar du här.

Värt att nämnas är att Richelle Mead också har gett ut en populär Young Adult serie som heter Vampire Academy, som hittills finns i fyra olika titlar.

Länk till boken Succubus Blues hos:
Bokus
Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails

The Vampire Diaries