fredag 5 februari 2010

Dead Witch Walking (bok 1) - Kim Harrisson

Den första boken om Rachel Morgan heter Dead Witch Walking och är skriven av Kim Harrisson.

Boken utspelar sig i en miljö där en stor del av världens mänskliga befolkning har dött i en pandemi. De människor som finns kvar lever sida vid sida med häxor, varulvar, vampyrer, demoner och "pixies" (en form av pyttesmå varelser med vingar som flyger omkring, tänk "tingeling med attityd").

Huvudpersonen Rachel Morgan är en häxa, som i början av boken säger upp sig från sitt arbete som "runner" på en byrå som spårar och tillfångatar dem som använder sig av magi på ett otillåtet sätt. Hon planerar att i stället starta en egen rörelse tillsammans med sin vampyr väninna, tillika rumskamrat Ivy. Att säga upp sig så där hastigt och lustigt ses inte med blida ögon av hennes tidigare arbetsgivare och Rachel har snart ett pris på sitt huvud och riskerar sitt liv så fort hon går utanför dörren. Att dela bostad med en vampyr visar sig inte heller vara helt utan komplikationer...

Som jag har sagt tidigare så tycker jag alltid att det är lite speciellt att börja med en ny serie, där man ska lära känna en helt ny karaktär och nya miljöer. I det här fallet tog det faktiskt ett bra tag innan jag började känna mig riktigt intresserad. Med det sagt, så är jag glad att jag fortsatte, för när boken var utläst hade jag fått mer smak.

Trots att jag hade svårt att komma in i boken, så tyckte jag om den. Jag fascineras verkligen av den värld som Harrisson har skapat! Hon beskriver saker som skulle kunna upplevas som overkliga och till och med lite komiska (tex att människorna är rädda för tomater!) men det blir inte så. Jag tror på det helt och hållet. Den andra boken i serien är redan utläst och nu är jag fast.

Lite kuriosa om titlarna på böckerna i den här serien... är att bortsett från den här första boken, så roar sig författaren med att leka med namnen till olika filmer (med Clint Eastwood) när hon sätter titlarna. Kolla in namnen på de följande titlarna:

The Good, the Bad, and the Undead / The Good, the Bad and the Ugly
Every Which Way But Dead / Every Which Way But Loose
A Fistful of Charms / A Fistful of Dollars
For a Few Demons More / For a Few Dollars More
The Outlaw Demon Wails /The Outlaw Josey Wales
White Witch, Black Curse / White Hunter Black Heart

Länk till boken hos Bokus
Länk till boken hos Adlibris

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails

The Vampire Diaries