måndag 18 januari 2010

Vampire Academy - Richelle Mead

Nu har jag läst de fyra hittills utkomna böckerna av Richelle Meads young adult serie Vampire Academy. Serien handlar om två unga tjejer, Rose Hathaway och Lissa Dragomir. Rose är en dhampir och Lissa är en Moroi Vampyr prinsessa. Dom går båda på en internatskola där Lissa bla utbildas i läran om magi medan Rose tränas för att så småningom kunna bli hennes (eller någon annan Moroi´s) personliga beskyddare.

Utanför skolans stängsel lurar Strigoi vampyrer (odöda, onda vampyrer) som är ett hot mot både Moroi, dhampirs och vanliga människor.

Jag har läst en hel del annat av Richelle Mead tidigare och har varit nyfiken på den här ungdomsserien ett tag. Jag gillade den! Den sista boken var nog den jag gillade bäst och nu ser jag fram mot att läsa fortsättningen när den kommer. Det blir ju en viss kontrast mellan att läsa en young adult serie, jämfört med att läsa en serie som främst är avsedd för vuxna. Det blir mer av allting i den senare, på gott och ont. Jag föredrar att läsa vuxenböckerna, men jag tycker att det är väldigt trevligt att bryta av och läsa en sådan här serie emellanåt.

Flera av böckerna finns utgivna på svenska för den som föredrar det!


Del 2: Frostbite hos bokus











Del 3: Shadow Kiss hos Bokus











Del 4: Blood Promise hos Bokus











Här finns en bra hemsida om den här serien!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

10 kommentarer:

  1. Hej!

    Nu kikar jag in hos dig igen...har nästan aldrig tid/ork att sitta framför datorn just nu ;) Bebben växer så det knakar.

    Själv tycker jag ju bättre om ungdomsserien är Succubusserien ;) Jag vet inte varför egentligen, men Georgina Kincaid har aldrig riktigt fastnat hos mig.

    Ser fram emot att kika in då och då och se hur det går med läsningen.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej! Var just inne hos dig och kikade vad du hade skrivit :)

    Nej, jag minns att du skrev det förut att du inte riktigt fastnade när du läste den första om Georgina. Har du läst fler i serien efter det?

    Förstår att du inte orkar sitta framför datorn med en livlig bebbe i magen, hoppas att ni båda mår bra! Sköt om dig!

    SvaraRadera
  3. hej :) hoppas du ser den här kommentaren.
    Jo jag undrar om serien finns att läsa på svenska (Jag vet, jag är lat av mig).

    SvaraRadera
  4. Anonym
    Hej!, ja, de två första böckerna finns utgivna på svenska, den första heter "Törst" och den andra heter "Fruset blod".

    SvaraRadera
  5. Hej, såg det där du skrivit om att du tyckte att den sista boken var bäst och ser fram mot att läsa fortsättningen, och det finns ju fem böcker om vampire academy på den hemsidan du tipsade om, men kommer det fler då menar du eller har bara inte alla kommit ut än?
    jag har läst första (fast på svenska) och ska skaffa rästen men problemet är att jag läser ut 300,400 sidors böcker på 3-4 dagar så vill gärna skaffa fram alla så snabbt som möjligt
    tack tack i förväg :)

    SvaraRadera
  6. Olivia
    Den femte boken, Spirit Bound har inte kommit ut ännu, den släpps på engelska nu i maj!

    Det är jobbigt att man ska behöva vänta på fortsättningen på en bra bok! Det bästa är när man hittar en bra serie där det redan finns en hel uppsjö med böcker utgivna :)

    SvaraRadera
  7. Hej, jag har läst första, andra och tredje delen av Vampire Academy. (super bra!) Har du nån aning om när (om) nästa blir översatt till svenska? =)

    SvaraRadera
  8. Hej! Kul blogg du har :-)
    En serie som jag gillar är Christine Feehans Carpathians. Det finns väl typ 20 utgivna böcker och Ms Feehan skriver fortfarande nya.
    En annan jättebra serie med många böcker, fast inte med vampyrer då, är Lora Leighs böcker om The Breeds. Där galna vetenskapsmän har klonat fram människor med rovdjurs-DNA. Hur spännande som helst!

    Jag har mer tips på min sajt fantastika.se!

    SvaraRadera
  9. Någon som vet när femman kommer ut på svenska, och vad den heter? O.o

    SvaraRadera
  10. Hej på er

    Tänkte bara berätta att 5:e boken Spirit Bound finns även den numera på svenska och heter Andens Kraft.

    Ha det gott

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails

The Vampire Diaries